Digibloggen

Digitalent växer!

Förra året i augusti hade Digitalent en konsult ute på uppdrag. Idag, ett år senare, är vi totalt 25 konsulter – varav sju startar den här månaden. Booom, arrriba, olé & uuuupah känner vi!

Redan från start har Digitalent haft en ambitiös tillväxtplan på en minst sagt konkurrensutsatt arbetsmarknad. Vi är därför extremt stolta över att ha lyckats attrahera seniora IT-konsulter med olika specialistkompetenser och ledarskapskvaliteter. Och  vår resa har bara börjat – 2021 siktar vi på att vara 100 konsulter!

I takt med att vi växer börjar även våra affärsområden formas. Digitalent har idag konsulter inom fem övergripande områden: programmering, UX, test, projektledning och Business Intelligence, BI. Syftet med affärsområdena är att vi ska kunna specialisera oss och sprida kompetens inom varje specifikt område, samtidigt som vi kan erbjuda en bredd gentemot kund. Bredden ger oss även möjlighet att ta oss an spännande digitala projekt där vi kan hjälpa våra kunder med allt från UX-research till projektledning och utveckling.

Business Intelligence

Extra kul tycker vi det är att vårt affärsområde Business Intelligence växer med flera nya medarbetare under hösten. BI är ett område som vi på Digitalent tror starkt på och som vi siktar på att växa mer inom. Till hösten har vi bland annat två vassa BI-konsulter tillgängliga för spännande uppdrag, Caroline och Mats. Läs mer om deras tankar kring BI och deras senaste framtidsspaningarna inom området.

Caroline, vad innebär BI för dig?

BI för mig innebär att kunna lära sig mer om sitt eget företag, sina kunder och kunna ta bättre beslut med hjälp av data. Du ska kunna känna dig säker i de beslut som du tidigare använt din magkänsla till. BI för mig handlar om även om att förädla, strukturera och segmentera data för att kunna få nya insikter och kunna vet vad som du ska satsa på som företag.

Varför började du på Digitalent?

Jag började på Digitalent då jag själv aldrig vill sluta lära mig, något som Digitalent verkligen står för och som genomsyrar vår kultur. Jag gillar att kunna bolla nya idéer och tankar, att engagera mig och att jobba med både min egen och andras kompetensutveckling. Det är något som jag känner att jag kan göra på Digitalent.

Vad tror du kommer hända i framtiden inom BI?

Jag tror att vi kommer bli mer ”customer obsessed”. Kunderna, eller kundens kund, kommer stå i fokus och även deras upplevelse. Det gör vi genom att påverka en persons intryck genom syn, hörsel och doft.

Vi kommer också gå mer åt ”machine learning” och automatisering. Vi kommer automatisera våra hem mer och använda robotar för extra service, så att de ska kunna leda oss rätt på till exempel sjukhus när vi behöver hitta till rätt avdelning.

Vad är ditt drömuppdrag?

Ett drömuppdrag är när jag får lära mig nya verktyg och tekniker, kunna dela med mig av kunskap och hjälpa ett företag att få nya insikter med hjälp av data. Jag gillar att ta ansvar i projekt och att kunna driva dem framåt tillsammans med ett team som jag leder. Det är också superkul med segmentering.

Mats, vad innebär BI för dig?

BI brukar sammanfattas som beslutsstöd, men för mig är det mer än så. Det handlar om att verkligen förstå sin verksamhet genom sin data och kombinera data för att få ut det mesta av verksamheten. Vi tror oss ofta veta mycket om våra organisationer tills vi börjar dyka ner och analysera vår data, det är då vi verkligen börjar förstå våra organisationer.

Varför började du på Digitalent?

Jag började på Digitalent för att jag såg ett bolag med liknande värderingar som jag själv har. Ett bolag som värdesätter människan, där omtanke är ett nyckelord och där enormt fokus hamnar på relationer och utveckling.

Vad tror du kommer hända i framtiden inom BI?

Otroligt mycket! Jag ser data som framtidens, om inte redan nutidens, viktigaste råvara! När mycket idag handlar om att effektivisera och hitta oupptäckta områden inom marknader blir data nyckelordet. Utan en satsning inom BI blir det svårt att hänga med inom data i framtiden.

Vad är ditt drömuppdrag?

Jag gillar att hjälpa företag att effektivisera processer och hitta sätt att spara pengar på. De allra roligaste områdena är organisationer med stora operationella avdelningar eller produkt- och marknadsbaserade organisationer. Där finns det stora mängder med data som man kan bearbeta på olika sätt, allt från att implementera enklare BI-verktyg till att börja analysera det med tyngre metoder. Framförallt är det områden som ofta går att kombinera med finansiella system och sätta pengar på, vilket ofta kan ge snabba resultat och förändringsarbeten.

Är ditt företag intresserade av att bygga upp ett BI-team med hjälp av Caroline som Team Manager? Eller är ni kanske i behov av att stärka upp ert befintliga BI-team med Mats eller Caroline? Då är vår Sales Manager Åsa Martinsson helt rätt person att kontakta, självklart även om ni har andra spännande digitala projekt i närtid.

Slå mig en signal!

Åsa Martinsson
Sales Manager, Digitalent

Skrivet av: