Ett år på Digitalent- Christofer Österberg

Life @ Digitalent

Hur är det att jobba hos oss? Vi pratade med Christofer för att ta del av hans tankar.

Nu har du varit på Digitalent lite mer än ett år, sammanfatta din upplevelse hittills

Väldigt öppen kultur och stort engagemang från alla nya kollegor, det är hög delaktighet. Jag som konsult upplever verkligen att man är hemma på bolaget, jag kan verkligen vara med och påverka mycket. Fantastiskt skönt gäng att jobba tillsammans med. När jag kommer in på kontoret känner jag att ”här är det människor man vill vara med”.

Vad fick dig att börja här?

Dels möjligheten att kunna vara med tidigt och bygga bolaget, spännande att jobba ännu mer som coach och ledare i mina konsultuppdrag på det sättet Digitalent erbjuder.

Berätta om ditt senaste uppdrag

Jag skulle vara på SOS Alarm för att coacha ett gäng juniora konsulter och fick omgående en spännande möjlighet att vara med och påverka hur man skulle arbeta, alltså vilken utvecklingsmetodik som skulle användas, hur teamen skulle organisera sig och påverka teknikval. Samtidigt jätteroligt att jobba med väldigt motiverade och kunskapstörstande juniora konsulter som jag blev väldigt imponerad över hur långt de hade kommit på väldigt kort tid. Hade först ett stort team som senare delades upp i två, totalt handlar det om 12 utvecklare varav 4 juniora som behövde mycket coaching och onboarding.

Vad var din roll där?

Jag kom in för att framförallt coacha de juniora utvecklarna, men fick också jobba med utvecklingsteamet och blev på slutet mer av en renodlad Scrum Master.

Hur är det att leda juniora utvecklare?

Det är fantastiskt roligt! Det är en spännande möjlighet att få vara med någon i början av sin utveckling som är motiverad, få dela med sig av sina erfarenheter. Jag får väldigt många spännande frågor vilket också lär mig otroligt mycket på vägen genom att hjälpa andra.

Vad var särskilt utvecklande?

Att sälja in ett agilt arbetssätt och få alla olika delar av organisationen att förstå varför man ska jobba agilt, i det sammanhanget fick jag verkligen träna på mina argument och vikten av att få andra att förstå nyttan med den metoden.

Vad är den största utmaningen för IT avdelningar att ta emot junior kompetens?

utan tvekan behöver du ha en strukturerad onboarding på plats, att ha tid att fånga upp det moment som finns när unga kommer in med energi och driv, det tar oftast mycket tid till en början, något som många saknar.

Vad är det kunderna särskilt uppskattar med din funktion?

Att man som beställare kan känna sig trygg i att få rätt stöd från början och att du har arbetsuppgifter som är på en rimlig nivå för de som börjar. Det är betydelsefullt med en person på plats som löser hinder så att nya utvecklare jobbar effektivt samt att du har en konsult som drivs av att coacha andra. För en IT- eller marknadsavdelning är det värdeskapande att jag kommer in med erfarenhet av hur andra utvecklingsavdelningar jobbar, vad som fungerar bra i team. Tänk dig själv effektiviteten i att jag kommer in utifrån och omgående kan styra upp processer samt se över hur allt ska fungera på ett strukturerat sätt.

Hur länge har du jobbat i ledande roller och vad vill du skicka med till andra som är nyfikna på ledarskapet?

Oj! Har nu flera år i ledande roller, har varit alltifrån mentor till CTO på ett startup under en tioårs period. Det handlar om att våga prova nya roller och inte känna att du måste ha gjort det förut, någon gång är alltid den första för alla – gå gärna utanför din comfort zone och var inte rädd för att misslyckas.

Skrivet av: