Att lära barn programmering

När jag var liten spelade jag och min syster mycket datorspel ihop. Vi brukade fråga våra föräldrar varför spelen fungerade som de gjorde och hur det kom sig att figurerna faktiskt rörde sig på skärmen. Jag var som barn nyfiken på att förstå hur allt fungerade och hängde ihop. Hade jag fått möjligheten att gå på ett Kodkollo, hade jag definitivt gjort det.

Från rymdskepp till taco-strofer

Den 26 maj fick vi på Digitalent möjligheten att spendera dagen med 30 glada, nyfikna och fantastiska 7-10 åringar, där programmering i Scratch stod på schemat. En dag som vi valde att kalla för Kodkollo. Initiativet startade för 6 månader sen och sen den dagen har vi försökt skapa de bästa förutsättningarna i form av pedagogik och inspiration. Även fast vi bara funnits som bolag i 17 månader, känns det givet för oss att föra vidare vår kunskap.

Barnen fick sitta i grupper om 3 under dagen och bygga sina egna spel utifrån vad de tyckte var roligt. Allt från att skapa ett spel där det regnar tacos, rymdskepp som fångar rymdäpplen till klassiskt katt-och-råtta-spel kombinerat med att fånga ostbitar. Glädjen och intresset för programmering gick inte att ta miste på när vi som ledare sedan utmanades i att spela barnens spel. Jag kan ärligt säga att jag inte vann en enda match.

När barnen gått hem efter 6 timmar med programmering försökte vi summera dagen, och vi kan inte beskriva den med andra ord än lyckad. Den glädjen som barnen visade och entusiasmen för programmering är slående. Det är så viktigt att tidigt få lära sig programmering.

Språk är en riktig superkraft, och att lära sig programmering är som att lära sig ett språk. Du måste helt enkelt lära dig att kommunicera. På samma sätt som jag fick lära mig engelska i lågstadiet blir det mer och mer vanligt för barnen att få lära sig kommunicera med datorer. Jag är både stolt och glad att vi fick möjligheten att dela med oss av våra superkrafter.

Skrivet av: